fbpx

10 Evidence-Based voordelen van groene thee

Groene thee wordt aangeprezen als een van de gezondste dranken ter wereld. Het zit boordevol antioxidanten die veel gezondheidsvoordelen hebben, waaronder:

  • verbeterde hersenfunctie
  • vetverlies
  • beschermen tegen kanker
  • het risico op hartaandoeningen verlagen

Er zijn mogelijk nog meer potentiële gezondheidsvoordelen. Hier zijn 10 mogelijke gezondheidsvoordelen van groene thee.

1. Bevat gezonde bioactieve stoffen
Groene thee zit boordevol polyfenol-antioxidanten, waaronder een catechine genaamd EGCG. Deze antioxidanten kunnen verschillende gunstige effecten hebben op de gezondheid.

2. Kan de hersenfunctie verbeteren
Groene thee bevat minder cafeïne dan koffie, maar voldoende om effect te hebben. Het bevat ook het aminozuur L-theanine, dat synergetisch kan werken met cafeïne om de hersenfunctie te verbeteren.

3. Verhoogt de vetverbranding
Groene thee kan op korte termijn de stofwisseling stimuleren en de vetverbranding verhogen, hoewel niet alle onderzoeken het hiermee eens zijn.

4. Antioxidanten kunnen het risico op sommige vormen van kanker verlagen
Groene thee heeft krachtige antioxidanten die kunnen beschermen tegen kanker. Meerdere onderzoeken tonen aan dat groene theedrinkers een lager risico hebben op verschillende soorten kanker.

5. Kan de hersenen beschermen tegen veroudering
De bioactieve stoffen in groene thee kunnen verschillende beschermende effecten hebben op de hersenen. Ze kunnen het risico op dementie, een veel voorkomende neurodegeneratieve aandoening bij oudere volwassenen, verminderen.

6. Kan een slechte adem verminderen
De catechinen in groene thee kunnen de groei van bacteriën in de mond remmen, waardoor het risico op een slechte adem wordt verminderd.

7. Kan diabetes type 2 helpen voorkomen
Sommige gecontroleerde onderzoeken tonen aan dat groene thee lichte verlagingen van de bloedsuikerspiegel kan veroorzaken. Het kan ook het risico op diabetes type 2 verlagen.

 8. Kan hart- en vaatziekten helpen voorkomen
Groene thee kan het totale en LDL (slechte) cholesterol verlagen en de LDL-deeltjes beschermen tegen oxidatie. Studies tonen aan dat mensen die groene thee drinken een lager risico hebben op hart- en vaatziekten.

9. Kan helpen gewicht te verliezen
Sommige onderzoeken tonen aan dat groene thee kan leiden tot meer gewichtsverlies. Het kan bijzonder effectief zijn bij het verminderen van het gevaarlijke buikvet.

10. Kan helpen langer te leven
Studies tonen aan dat mensen die groene thee drinken mogelijk langer leven dan degenen die dat niet doen.

Wij selecteerden de Groene thee / Matcha van 4470 die aan de voorwaarden voldoen.

Bestel snel:

  • Matcha Izumi Grade 1a

     43,95
    Toevoegen aan winkelwagen
  • Matcha Standard Ceremony Grade

     19,95
    Toevoegen aan winkelwagen

 

1. Bevat gezonde bioactieve stoffen
Groene thee is meer dan alleen een hydraterende drank.
De groene theeplant bevat een reeks gezonde verbindingen die de uiteindelijke drank worden (1).
Thee is rijk aan polyfenolen, dit zijn natuurlijke verbindingen die gezondheidsvoordelen hebben, zoals het verminderen van ontstekingen en het helpen bestrijden van kanker.
Groene thee bevat een catechine genaamd epigallocatechin-3-gallate (EGCG). Catechines zijn natuurlijke antioxidanten die celbeschadiging helpen voorkomen en andere voordelen bieden.
Deze stoffen kunnen de vorming van vrije radicalen in het lichaam verminderen en cellen en moleculen beschermen tegen beschadiging. Deze vrije radicalen spelen een rol bij veroudering en vele soorten ziekten.
EGCG is een van de krachtigste verbindingen in groene thee. Onderzoek heeft het vermogen ervan getest om verschillende ziekten te helpen behandelen. Het lijkt een van de belangrijkste verbindingen te zijn die groene thee zijn geneeskrachtige eigenschappen geeft (2).
Groene thee bevat ook kleine hoeveelheden mineralen die je gezondheid ten goede kunnen komen.
Probeer groene thee van een hogere kwaliteit te kiezen, want sommige merken van lagere kwaliteit kunnen overmatige hoeveelheden fluoride bevatten (3).
Dat gezegd hebbende, zelfs als u een merk van lagere kwaliteit kiest, wegen de voordelen nog steeds op tegen elk risico.

2. Kan de hersenfunctie verbeteren
Groene thee doet meer dan alleen je alert houden, het kan ook helpen de hersenfunctie te stimuleren.
Het belangrijkste actieve ingrediënt is cafeïne, een bekend stimulerend middel.
Het bevat niet zoveel als koffie, maar genoeg om een ​​reactie te produceren zonder de zenuwachtige effecten te veroorzaken die gepaard gaan met het innemen van te veel cafeïne.
Cafeïne beïnvloedt de hersenen door een remmende neurotransmitter, adenosine genaamd, te blokkeren. Op deze manier verhoogt het het vuren van neuronen en de concentratie van neurotransmitters zoals dopamine en noradrenaline (4, 5).
Onderzoek heeft consequent aangetoond dat cafeïne verschillende aspecten van de hersenfunctie kan verbeteren, waaronder stemming, waakzaamheid, reactietijd en geheugen (6).
Cafeïne is echter niet de enige hersenstimulerende stof in groene thee. Het bevat ook aminozuur L-theanine, dat de bloed-hersenbarrière kan passeren (7).
L-theanine verhoogt de activiteit van de remmende neurotransmitter GABA, die angst remmende effecten heeft. Het verhoogt ook dopamine en de productie van alfagolven in de hersenen (7, 8, 9).
Studies tonen aan dat cafeïne en L-theanine synergetische effecten kunnen hebben. Dit betekent dat de combinatie van de twee bijzonder krachtige effecten kan hebben bij het verbeteren van de hersenfunctie (1011).
Door de L-theanine en de kleine dosis cafeïne kan groene thee je een veel mildere en andere ‘pep’ geven dan koffie.
Veel mensen melden dat ze meer stabiele energie hebben en veel productiever zijn als ze groene thee drinken in vergelijking met koffie.

3. Verhoogt de vetverbranding
Als je naar de ingrediëntenlijst kijkt voor een vetverbrandend supplement, is de kans groot dat er groene thee op staat.
Dit komt omdat, volgens onderzoek, groene thee de vetverbranding kan verhogen en de stofwisseling kan verhogen (12).
In een onderzoek waarbij 10 gezonde mannen betrokken waren, verhoogde het nemen van groene thee-extract het aantal verbrande calorieën met 4%. Bij een andere met 12 gezonde mannen, verhoogde groene thee-extract de vetoxidatie met 17%, vergeleken met degenen die een placebo gebruikten (13, 14).
Sommige onderzoeken naar groene thee laten echter geen toename van het metabolisme zien, dus de effecten kunnen afhangen van het individu en hoe het onderzoek is opgezet (15).
Cafeïne kan ook de fysieke prestaties verbeteren door vetzuren uit vetweefsel te mobiliseren en beschikbaar te maken voor gebruik als energie (16, 17).
Twee afzonderlijke overzichtsstudies meldden dat cafeïne de fysieke prestaties met ongeveer 11-12% kan verbeteren (18, 19).

4. Antioxidanten kunnen het risico op sommige vormen van kanker verlagen
Kanker wordt veroorzaakt door ongecontroleerde groei van cellen. Het is een van ‘s werelds belangrijkste doodsoorzaken.
Onderzoek heeft aangetoond dat oxidatieve schade kan leiden tot chronische ontstekingen, wat kan leiden tot chronische ziekten, waaronder kankers. Antioxidanten kunnen helpen beschermen tegen oxidatieve schade (20).
Groene thee is een uitstekende bron van krachtige antioxidanten.
Onderzoek heeft verbindingen van groene thee gekoppeld aan een verminderd risico op kanker, waaronder de volgende onderzoeken:
– Borst kanker. Een uitgebreid overzicht van observationele studies wees uit dat vrouwen die de meeste groene thee dronken een ongeveer 20-30% lager risico hadden op het ontwikkelen van borstkanker, een van de meest voorkomende vormen van kanker bij vrouwen (21).
– Prostaatkanker. Een studie constateerde dat mannen die groene thee dronken een lager risico hadden op gevorderde prostaatkanker (22).
– Colorectale kanker. Een analyse van 29 onderzoeken toonde aan dat degenen die groene thee dronken ongeveer 42% minder kans hadden om darmkanker te krijgen (23).
Veel observationele onderzoeken geven aan dat drinkers van groene thee minder kans hebben om verschillende soorten kanker te ontwikkelen, maar er is meer onderzoek van hoge kwaliteit nodig om deze effecten te bevestigen (24, 25).
Om de meeste gezondheidsvoordelen te krijgen, moet u geen melk aan uw thee toevoegen. Sommige onderzoeken suggereren dat het de antioxidantwaarde in sommige theeën kan verminderen (26).

5. Kan de hersenen beschermen tegen veroudering
Groene thee kan niet alleen de hersenfunctie op korte termijn verbeteren, het kan ook je hersenen beschermen naarmate je ouder wordt.
De ziekte van Alzheimer is een veel voorkomende neurodegeneratieve ziekte en de meest voorkomende oorzaak van dementie bij oudere volwassenen (27).
De ziekte van Parkinson is een andere veel voorkomende neurodegeneratieve ziekte en omvat de dood van dopamine-producerende neuronen in de hersenen.
Verschillende onderzoeken tonen aan dat de catechineverbindingen in groene thee verschillende beschermende effecten kunnen hebben op neuronen in reageerbuizen en diermodellen, waardoor het risico op dementie mogelijk wordt verlaagd (28, 29, 30).

6. Kan een slechte adem verminderen
De catechinen in groene thee hebben ook voordelen voor de mondgezondheid.
Uit reageerbuisstudies blijkt dat catechines de groei van bacteriën kunnen onderdrukken, waardoor het risico op infecties mogelijk wordt verlaagd (31, 32, 33, 34).
Streptococcus mutans is een veel voorkomende bacterie in de mond. Het veroorzaakt tandplakvorming en is een belangrijke oorzaak van gaatjes en tandbederf.
Studies tonen aan dat de catechinen in groene thee de groei van orale bacteriën in het laboratorium kunnen remmen, maar er is geen bewijs dat het drinken van groene thee vergelijkbare effecten heeft (35, 36, 37, 38).
Er zijn echter aanwijzingen dat groene thee een slechte adem kan verminderen (39, 40).

7. Kan diabetes type 2 helpen voorkomen
Het aantal diabetes type 2 neemt de afgelopen decennia toe.
Type 2-diabetes houdt in dat u een verhoogde bloedsuikerspiegel heeft, die kan worden veroorzaakt door insulineresistentie of een onvermogen om insuline te produceren.
Studies tonen aan dat groene thee de insulinegevoeligheid kan verbeteren en de bloedsuikerspiegel kan verlagen (41).
Uit een onderzoek onder Japanse personen bleek dat degenen die de meeste groene thee dronken een ongeveer 42% lager risico op diabetes type 2 hadden (42).
Volgens een overzicht van 7 onderzoeken met in totaal 286.701 personen, hadden theedrinkers een 18% lager risico op diabetes (43).

8. Kan hart- en vaatziekten helpen voorkomen
Hart- en vaatziekten, waaronder hartaandoeningen en beroertes, zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaken (44).
Studies tonen aan dat groene thee enkele van de belangrijkste risicofactoren voor deze ziekten kan verbeteren, waaronder het verbeteren van het totale cholesterol- en LDL-(slechte) cholesterolgehalte (45).
Groene thee verhoogt ook de antioxidantcapaciteit van het bloed, dat de LDL-deeltjes beschermt tegen oxidatie, wat een onderdeel is van de weg naar hartaandoeningen (46, 47).
Gezien de gunstige effecten op risicofactoren, is het misschien niet verwonderlijk dat mensen die groene thee drinken tot 31% minder risico hebben om te overlijden aan een hart- en vaatziekten (48, 49, 50).

9. Kan u helpen gewicht te verliezen
Aangezien groene thee de stofwisseling op korte termijn kan stimuleren, is het logisch dat het je kan helpen om af te vallen.
Verschillende onderzoeken tonen aan dat groene thee kan helpen om lichaamsvet te verminderen, vooral in de buikstreek (51, 52).
Een van deze onderzoeken was een 12 weken durende gerandomiseerde gecontroleerde studie waarbij 240 mensen met obesitas betrokken waren.
In deze studie hadden degenen in de groene theegroep een significante afname in lichaamsvetpercentage, lichaamsgewicht, middelomtrek en buikvet, vergeleken met die in de controlegroep (53).
Sommige onderzoeken laten echter geen statistisch significante toename van gewichtsverlies zien met groene thee, dus onderzoekers moeten verder onderzoek doen om dit effect te bevestigen (54).

10. Kan je helpen langer te leven
Aangezien sommige verbindingen in groene thee kunnen helpen beschermen tegen kanker en hartaandoeningen, is het logisch dat het je kan helpen langer te leven.
In één onderzoek bestudeerden onderzoekers 40.530 Japanse volwassenen gedurende 11 jaar. Degenen die de meeste groene thee dronken – 5 of meer kopjes per dag – hadden significant minder kans om te overlijden tijdens de onderzoeksperiode (55):

  • Dood door alle oorzaken: 23% lager bij vrouwen, 12% lager bij mannen
  • Dood door hartaandoeningen: 31% lager bij vrouwen, 22% lager bij mannen
  • Dood door beroerte: 42% lager bij vrouwen, 35% lager bij mannen

Uit een ander onderzoek onder 14.001 oudere Japanse personen bleek dat degenen die de meeste groene thee dronken 76% minder kans hadden om te overlijden tijdens de onderzoeksperiode van 6 jaar (56).

 

Bekijk overige berichten